Provozní rizika výtahů
V současné době na existujících výtazích v provozu je evidováno více jak 80 tzv. provozních rizik podle ČSN EN 81-80. Provozní riziko je definováno jako rozdíl mezi úrovní technického vybavení existujícího výtahu, který byl vyroben a instalován podle tehdy platných předpisů při uvedení do provozu, a mezi požadavky současně platných norem zejména s ohledem na bezpečnost dalšího provozu. Posouzení a stanovení provozních rizik se provádí inspekční prohlídkou, kterou provádí inspekční orgán typu A dle normy ČSN EN ISO/IEC 17020.
Provozní rizika jsou rozdělena do několika úrovní s ohledem na četnost výskytu vzniklých nebezpečných situací a závažnosti daného provozního rizika. Nalézt se mohou v každé části konstrukce výtahu, ale zejména jsou u starších zařízení, která byla instalována před rokem 1993 a rokem 1999. Zjednodušeně lze uvést, že čím starší výtah a zařízení výtahu, tím více provozních rizik.
V roce 1993 vešla v platnost ČSN EN 81-1(2), jenž měla naprosto zásadní vliv na instalaci nových výtahů, kde byla již některá provozní rizika eliminována. Rok 1999 byla novelizována ČSN EN 81-1(2), ale zároveň i právní dokument NV 14/1999 Sb. (nyní NV 27/2003 Sb.), kterým se stanoví technické požadavky na výtahy. V roce 2015 vešla v platnost nová ČSN EN 81-20(50), která dále zpřísňuje technické a bezpečnostní požadavky na nové výtahy.
Níže naleznete seznam hlavních provozních rizik.
1. Pohon výtahu
- špatná přesnost zastavování v úrovni stanice,
 - nekontrolovaný pohyb kabiny ve stanici,
 - nevyhovující brzda pohonu,
 - chybějící kryty na trakčním kotouči a kladkách,
 - chybějící tepelná ochrana zařízení,
 - neúčinné odhlučení - rušivé přenosy hluku,
 - nevyhovující omezovač rychlosti.
 
2. Rozvaděč výtahu
- chybějící ochrana proti záměně fází,
 - nedostatečná ochrana proti zkratu,
 - chybějící dorozumívací zařízení mezi strojovnou a klecí při vyprošťování,
 - chybí kontrola doby chodu stroje.
 
3. Klec výtahu
- kabina výtahu bez klecových dveří,
 - dřevěné ohrazení klece - nebezpečí požáru,
 - nevyhovující zachycovače na kabina při nekontrolovatelném pohybu klece dolů i nahoru,
 - nedostatečné osvětlení,
 - chybějící dálková nouzová signalizace z kabiny výtahu,
 - chybějící servisní / revizní jízda,
 - chybějící kontrola zatížení klece.
 
4. Šachta výtahu
- nevyhovující (dřevěné) šachetní dveře,
 - nevyhovující dveřní uzávěra šachetních dveří,
 - nevyhovující nárazníky pod klecí a protiváhou,
 - nedostatečná pevnost nosných prvků vyvažovacího závaží,
 - vedení vyvažovacího závaží lany nebo dráty,
 - nebezpečný přístup do prohlubně.
 
5. Stavební část
- provozní rizika stavební části strojovny (např. přístupy, velikost strojovny atd.),
 - provozní rizika stavební části šachty (např. ohrazení, nízké přejezdy atd.).