Provozní rizika výtahů
V současné době na existujících výtazích v provozu je evidováno více jak 80 tzv. provozních rizik podle ČSN EN 81-80. Provozní riziko je definováno jako rozdíl mezi úrovní technického vybavení existujícího výtahu, který byl vyroben a instalován podle tehdy platných předpisů při uvedení do provozu, a mezi požadavky současně platných norem zejména s ohledem na bezpečnost dalšího provozu. Posouzení a stanovení provozních rizik se provádí inspekční prohlídkou, kterou provádí inspekční orgán typu A dle normy ČSN EN ISO/IEC 17020.
Provozní rizika jsou rozdělena do několika úrovní s ohledem na četnost výskytu vzniklých nebezpečných situací a závažnosti daného provozního rizika. Nalézt se mohou v každé části konstrukce výtahu, ale zejména jsou u starších zařízení, která byla instalována před rokem 1993 a rokem 1999. Zjednodušeně lze uvést, že čím starší výtah a zařízení výtahu, tím více provozních rizik.
V roce 1993 vešla v platnost ČSN EN 81-1(2), jenž měla naprosto zásadní vliv na instalaci nových výtahů, kde byla již některá provozní rizika eliminována. Rok 1999 byla novelizována ČSN EN 81-1(2), ale zároveň i právní dokument NV 14/1999 Sb. (nyní NV 27/2003 Sb.), kterým se stanoví technické požadavky na výtahy. V roce 2015 vešla v platnost nová ČSN EN 81-20(50), která dále zpřísňuje technické a bezpečnostní požadavky na nové výtahy.
Níže naleznete seznam hlavních provozních rizik.
1. Pohon výtahu
- špatná přesnost zastavování v úrovni stanice,
- nekontrolovaný pohyb kabiny ve stanici,
- nevyhovující brzda pohonu,
- chybějící kryty na trakčním kotouči a kladkách,
- chybějící tepelná ochrana zařízení,
- neúčinné odhlučení - rušivé přenosy hluku,
- nevyhovující omezovač rychlosti.
2. Rozvaděč výtahu
- chybějící ochrana proti záměně fází,
- nedostatečná ochrana proti zkratu,
- chybějící dorozumívací zařízení mezi strojovnou a klecí při vyprošťování,
- chybí kontrola doby chodu stroje.
3. Klec výtahu
- kabina výtahu bez klecových dveří,
- dřevěné ohrazení klece - nebezpečí požáru,
- nevyhovující zachycovače na kabina při nekontrolovatelném pohybu klece dolů i nahoru,
- nedostatečné osvětlení,
- chybějící dálková nouzová signalizace z kabiny výtahu,
- chybějící servisní / revizní jízda,
- chybějící kontrola zatížení klece.
4. Šachta výtahu
- nevyhovující (dřevěné) šachetní dveře,
- nevyhovující dveřní uzávěra šachetních dveří,
- nevyhovující nárazníky pod klecí a protiváhou,
- nedostatečná pevnost nosných prvků vyvažovacího závaží,
- vedení vyvažovacího závaží lany nebo dráty,
- nebezpečný přístup do prohlubně.
5. Stavební část
- provozní rizika stavební části strojovny (např. přístupy, velikost strojovny atd.),
- provozní rizika stavební části šachty (např. ohrazení, nízké přejezdy atd.).