Provozní rizika výtahů

V současné době na existujících výtazích v provozu je evidováno více jak 80 tzv. provozních rizik podle ČSN EN 81-80. Provozní riziko je definováno jako rozdíl mezi úrovní technického vybavení existujícího výtahu, který byl vyroben a instalován podle tehdy platných předpisů při uvedení do provozu, a mezi požadavky současně platných norem zejména s ohledem na bezpečnost dalšího provozu. Posouzení a stanovení provozních rizik se provádí inspekční prohlídkou, kterou provádí inspekční orgán typu A dle normy ČSN EN ISO/IEC 17020.

Provozní rizika jsou rozdělena do několika úrovní s ohledem na četnost výskytu vzniklých nebezpečných situací a závažnosti daného provozního rizika. Nalézt se mohou v každé části konstrukce výtahu, ale zejména jsou u starších zařízení, která byla instalována před rokem 1993 a rokem 1999. Zjednodušeně lze uvést, že čím starší výtah a zařízení výtahu, tím více provozních rizik.

V roce 1993 vešla v platnost ČSN EN 81-1(2), jenž měla naprosto zásadní vliv na instalaci nových výtahů, kde byla již některá provozní rizika eliminována. Rok 1999 byla novelizována ČSN EN 81-1(2), ale zároveň i právní dokument NV 14/1999 Sb. (nyní NV 27/2003 Sb.), kterým se stanoví technické požadavky na výtahy. V roce 2015 vešla v platnost nová ČSN EN 81-20(50), která dále zpřísňuje technické a bezpečnostní požadavky na nové výtahy.

Níže naleznete seznam hlavních provozních rizik.

1. Pohon výtahu

  • špatná přesnost zastavování v úrovni stanice,
  • nekontrolovaný pohyb kabiny ve stanici,
  • nevyhovující brzda pohonu,
  • chybějící kryty na trakčním kotouči a kladkách,
  • chybějící tepelná ochrana zařízení,
  • neúčinné odhlučení - rušivé přenosy hluku,
  • nevyhovující omezovač rychlosti.

2. Rozvaděč výtahu

  • chybějící ochrana proti záměně fází,
  • nedostatečná ochrana proti zkratu,
  • chybějící dorozumívací zařízení mezi strojovnou a klecí při vyprošťování,
  • chybí kontrola doby chodu stroje.

3. Klec výtahu

  • kabina výtahu bez klecových dveří,
  • dřevěné ohrazení klece - nebezpečí požáru,
  • nevyhovující zachycovače na kabina při nekontrolovatelném pohybu klece dolů i nahoru,
  • nedostatečné osvětlení,
  • chybějící dálková nouzová signalizace z kabiny výtahu,
  • chybějící servisní / revizní jízda,
  • chybějící kontrola zatížení klece.

4. Šachta výtahu

  • nevyhovující (dřevěné) šachetní dveře,
  • nevyhovující dveřní uzávěra šachetních dveří,
  • nevyhovující nárazníky pod klecí a protiváhou,
  • nedostatečná pevnost nosných prvků vyvažovacího závaží,
  • vedení vyvažovacího závaží lany nebo dráty,
  • nebezpečný přístup do prohlubně.

5. Stavební část

  • provozní rizika stavební části strojovny (např. přístupy, velikost strojovny atd.),
  • provozní rizika stavební části šachty (např. ohrazení, nízké přejezdy atd.).